Pinnapealselt. Porter kirjutab pikalt interneti ja strateegia seostest ja lahknevustest. Artikkel on kirjutatud 2001. aastal. Teades kui kiire on tehnika areng, ei ole osad seisukohad enam päris korrektsed, vähemalt minu arvates mitte. Porter alustab oma artiklit kirjutades interneti tähtsusest ettevõttele, sellega seonduvatest riskidest ja võimalustest. Autor juhib lugejate tähelepanu faktile, et internet on loonud täiesti uusi nähtusi: e-poed, suhtlemisteenused, online-oksjonid jm. Internetiäri on odavam alustada kui paljusid teisi, suurel hulgal on loodud ettevõtteid, mille müüdav kaup on välja ostmata. Töötajad saavad tihtilugu suure osa palgast firma osakutena ja kui soovitud edu jääb saavutamata, siis mull lõhkeb. Peaks ära märkima, et sellist asjade käiku näeb 2009. aastal kõvasti vähem kui artikli ilmumise ajal.
Internet on avatud ja seeläbi on raske, et mingi ettevõte suudaks pakutavaid võimalusi vaid endale hoida. Alati tekib kõrvale ka teisi sama teenuse pakkujaid. Selleks ongi vaja luua strateegia, mitte lihtsalt e-strateegia, vaid üldine starteegia, mille üks osa võib e-starteegia vajadusel olla.
Internetikaubanduse kindlasti suurim miinus reaalselt eksisteeriva asutuse vastu on see, et kaupa ei ole võimalik katsuda, samuti ei ole võimalik suhelda müüjaga ning vastupidi, müüja ei saa suhelda kliendiga ja kasutada aktiivsetmüüki. Porter väidab, et raske on seada eesmärke ja jälgida nende täitmist. See on võrreldes aastaga 2001 tohutult muutunud, eriti Googli valitsemisega. Eesmärke aitab ideaalilähedaselt järgida Google Analytics, vähemalt veebikaubanduse osas, aga see ei ole enam selle artikli teema – tõin lihtsalt näite. Palju asjad on muutunud Google tulekuga ning uute veebilahenduste väljatöötamisega (samas ei ole Google Analytics päris nende enda leiutis, vaid ülesostetud edasiarendus).
Strateegia seisukohalt toob autor välja kaks tähtsat punkti. Sa pead asja tegema odavamalt ja efektiivsemalt kui konkurent. Alati saab need kaks asja ühendada. Lihtsalt efektiivsel tootmisel pole mõtet, kui konkurent toodab veel efektiivsemalt – seega tuleb püüelda paremuse poole enda tegevusalal, mitte üldiseid norme järgides.
Internetiäris tuleb keskenduda käibele, mitte kasumile, sellega on kõrbenud paljud õlitatult toimivad ettevõtted.
Huvitav osa artikli lõpus jutustab probleemist, nagu sööks internetiäri ära reaalses elus eksisteeriva. Sellised juhud on väga haruldased ning pigem need kaks täiendavad üksteist. Kindlasti muudab internet teatud fragmente ettevõtte väärtusahelas. Porter toob hea näite muusikatööstuse kohta.
Kahjuks ei olnud aastal 2001 oma võidukäiku alustanud sotsiaalsed võrgustikud tänapäevasel kujul, Youtube ja veel mõned suuremad ettevõtmised. Isiklikult oleksin lugenud ka natuke nendest, on ju teada, et Google ei ole suutnud üüratu summa eest ostetud ja tohutut potentsiaali omavat Youtube kasumit teenima panna. Sama saatus on tabanud sotsiaalseid võrgustikke, mis näitavad juba analüütikute arvates hääbumise märke – vähemalt praegusel kujul.
Väljas on ikka kuradi külm!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar